سوء تغذیه دوران کودکی وافزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2

حتی سوء تغذیه به مدت کم در سالهای ابتدایی زندگی میتواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را در بزرگسالی افزایش دهد.

محققین با انتشار نتایج این تحقیقات بصورت آنلاین درمجله ی Diabetes(2012,May,24)عنوان کردند که حتی سوء تغذیه متوسط  تا شدید ٬ به مدت کوتاه درهنگام کودکی یا نوجوانی می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش دهد.

پرفسور Abeelenاز مرکز پزشکی دانشگاه Utrechtدر هلند و همکارانش به بررسی 7837 زن که بین سالهای 1944 تا 1945 سنین صفر تا 21 سالگی) درقحطی بودند‍٬ نتایج خود را بیان کردند.

دانشمندان بعداز تطابق عواملی مانند سن فرد در زمان سوء تغذیه ، سیگار و سطح تحصیلات دریافتند که بین خطر ابتلا به دیابت نوع  2 ومدت زمان قحطی و سوء تغذیه ارتباط  مقداری وجود دارد.

میزان ابتلا به دیابت نوع 2 در زنانی که تحت قحطی متوسط بودند نسبت به زنانی که سوء تغذیه نداشتند، بعد از تطابق سنی تقریباً  1.36 برابر بیشتر است و درمورد زنانی که تحت قحطی  شدید بودند بعد از تطابق سن این نسبت به 1.64 می رسد .

این ارتباط بعد از تطابق متغیرهای دیگر همچنان وجود دارد. به گفته ی محققین این نتایج برای اولین بار نشان داد که سوء تغذیه شدید یا متوسط حتی به مدت کوتاه در دوران کودکی  و نوجوانی با خطر ابتلا به دیابت نوع 2 ، ارتباط دارد واین خطر با شدت سوء تغذیه مرتبط است .

منبع : www. doctorslounge.com